ကြၽန္ေတာ္ ဟုိတေန႔က ဖုိး၀ရဲ႕ စီးပြါးေရး က႑မွာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္လုိေနတာနဲ႔ ေရးေပးလုိက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေလးကုိ ခုဒီမွာ ျပန္ျပီး တင္ျပလုိက္ပါတယ္။ အရင္ကထဲက ေရးျပခ်င္ေပမယ့္ မအားတာရယ္ ပ်င္းေနတာရယ္ အဲဒါေတြေၾကာင့္ မေရးျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ဖုိး၀ရဲ႕ စီးပြါးေရးက႑ မတြက္ ေဆာင္းပါး ၀ယ္ရတာ ခက္ေနတာေၾကာင့္ ဆားခ်က္ျပီး ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ ျပန္ေရး ေပးလုိက္ရတယ္။ ေငြကုန္သက္သာတာေပါ့ :D။ အဲဒီ့လုိပဲ ေတြးမိတယ္။ ဖုိး၀အတြက္ တခါတခါ ေဆာင္းပါး၀ယ္ရရင္ သက္သာတာမဟုတ္ဘူး။ ဟဲ ဟဲ ကုိယ့္ဘာသာ ေရးလုိက္ေတာ့ ပုိက္ပုိက္ေတြ ကုန္ေတာ့ဘူးေပါ့။ မဖတ္ရေသးတဲ့ သူေတြ ဖတ္ဖုိ႔ တင္ေပးလုိက္ပါတယ္။
Cyber Cafe ဖြင့္ၾကမယ္ဆုိရင္
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဒီေန႔ ေခတ္စားလာတဲ့ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္း တစ္ခုကုိ ျပပါဆုိရင္ Cyber Cafe လုိ႔ လြယ္လြယ္ေခၚၾကတဲ့ Public Access Centre ေတြ ဖြင့္တဲ့ လုပ္ငန္းပါပဲ။ ဖြင့္တဲ့ သူေတြထဲမွာ နည္းပညာကုိ စိတ္၀င္စားလုိ႔ ဖြင့္တဲ့ သူေတြ ႐ွိသလုိ သူမ်ားဖြင့္လုိ႔ ကုိယ္လည္း ဖြင့္မယ္၊ သူမ်ားအဆင္ေျပလုိ႔ ကုိယ္လည္း လုိက္လုပ္ၾကတာေတြကုိလည္း ေတြ႔ေနရပါတယ္။ Public Access Centre တစ္ခုနဲ႔ Cyber Cafe ဖြင့္ဖူးတဲ့ ကြၽန္ေတာ့္ကုိ ခင္မင္ရင္းႏွီးတဲ့ သူေတြ၊ မိတ္ေဆြေတြကတစ္ဆင့္ လာျပီး ေမးျမန္းတဲ့ သူေတြ အမ်ားၾကီး ေတြ႔ခဲ့ ၾကဳံခဲ့ရပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြက ကြၽန္ေတာ့္ဆီလာျပီး ကြၽန္ေတာ့္ အေတြ႔အၾကဳံေတြကုိ ေမးၾကျမန္းၾက စုံစမ္းၾက ျပီးေတာ့ သူတုိ႔ ဖြင့္မယ္ဆုိရင္ အဆင္ေျပႏုိင္ မေျပႏုိင္လာတုိင္ပင္ၾကတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္က PAC (သုိ႔) Cyber Cafe စဖြင့္မယ့္ သူေတြေတြ႔ရင္ ပထမဆုံး မဖြင့္သင့္တဲ့ အေၾကာင္းကုိ ေျပာျဖစ္တာမ်ားပါတယ္။ တကယ္စိတ္ပါလုိ႔လား ေပၚပင္လား သိေအာင္ ေမးရပါတယ္။ သူမ်ားလုပ္လုိ႔ လုိက္လုပ္တာမ်ဳိးဆုိရင္ ေရ႐ွည္မွာ မေအာင္ျမင္ႏုိင္ဘူး ဆုိျပီး႐ွင္းျပရပါတယ္။
လာေမးတဲ့ သူေတြကုိ ကြၽန္ေတာ္က အရင္ဆုံး Cyber Cafe ဖြင့္ရင္ ရမယ့္ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကုိ ေသခ်ာ႐ွင္းျပပါတယ္။ အဲဒီ့အခ်ိန္မွာေတာ့ သူတုိ႔ေတြရဲ႕ မ်က္လုံးေတြဟာ အေရာင္ေတြလက္ေနျပီး ေအာင္ျမင္မႈကုိ စိတ္ကူး ေနၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ျပီးရင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က Cyber Cafe မ်ားရဲ႕ ဆုိးက်ဳိးေတြ ျဖစ္တဲ့ မွီခုိမႈေတြကုိ ႐ွင္းျပပါတယ္။ အဲဒီ့အခ်ိန္မွာ နားေထာင္တဲ့ သူေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မျဖစ္ႏုိင္ဘူးဆုိတဲ့ အၾကည့္ေတြ၊ ငါလုပ္ရင္ ရမွာပါဆုိတဲ့ ေတြးေခၚမႈေတြကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာလုိ႔ အဲဒီ့လုိ ေျပာႏုိင္သလဲဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ့္ဆီမွာ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းျပီး ကြၽန္ေတာ္ေျပာတဲ့ ဆုိးက်ဳိးေတြကုိ မယုံၾကည္ပဲ ဖြင့္ျပီးမွ တကယ္လက္ေတြ႔ ရင္ဆုိင္ရတဲ့ အခ်ိန္မွာ ျပန္လာျပီး ကြၽန္ေတာ္/ကြၽန္မေတာ့ ဒုကၡေရာက္ေနတယ္ အဲဒါ ဘယ္လုိဆက္လုပ္ရမလဲ ဆုိတာ လာေမးၾကလုိ႔ သိတာပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ့္ အေနနဲ႔ Cyber Cafe ဖြင့္မယ္ဆုိရင္ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အက်ဳိးဆက္ေတြ ကုိ ေရးသားဖုိ႔ စိတ္ကူးရျပီး ခုလုိ ေရးသားလုိက္ရတာပါ။
Cyber Cafe တစ္ခုဟာ သင့္တင့္တဲ့ က်ယ္၀န္းမႈ႐ွိရပါမယ္။ တကယ္လုိ႔ အခန္းက သိပ္က်ဥ္းလြန္းေနရင္ User ေတြအတြက္ Privacy မရေတာ့ပဲ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ User ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေနရာ က်ယ္၀န္းတဲ့ Cyber Cafe ေတြမွာ အသုံးျပဳၾကတာပါ။ ဆုိင္ထဲမွာ ေဆးလိပ္ေသာက္ခြင့္နဲ႔ မုန္႔စားခြင့္ကုိ ပိတ္ပင္ထားသင့္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ ခြင့္ျပဳခဲ့တယ္ ဆုိရင္ ေဘးပတ္၀န္းက်င္ကုိ အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္ေစတဲ့ အတြက္ ေနာက္ဆုိရင္ ကုိယ့္ဆုိင္ကုိ Customer လာေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ Cyber Cafe မွာ လာသုံးတဲ့ သူေတြထဲမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ပုိမ်ားပါတယ္။ သူတုိ႔ေတြဟာ ေဆးလိပ္နံ႔တုိ႔ ဆူညံမႈတုိ႔ကုိ ေယာက်္ားေလးေတြေလာက္ သည္းခံႏုိင္မႈ မ႐ွိပါဘူး။ မိန္းကေလး ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဆုိင္ကုိ ေမွာင္ေမွာင္က်ဥ္းက်ဥ္းဆုိရင္လည္း ၀င္ျပီး အသုံးျပဳဖုိ႔ စဥ္းစားၾကပါတယ္။ Privacy ဟာ user ေတြအတြက္ အင္မတန္ အေရးၾကီးပါတယ္။ လူတုိင္းဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ Personal ကိစၥေတြကုိ တဘက္သား မသိေစခ်င္ပါဘူး။ လွ်ဳိ႕၀ွက္ထားခ်င္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔ ဆုိင္က အခန္းကလည္း က်ဥ္း တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးကလည္း ေျပာသမွ် လုပ္သမွ် ျမင္ေနၾကားေနရမယ္ဆုိရင္ အဲဒီ့ဆုိင္မ်ဳိးကုိ ေနာက္တစ္ခါ လာသုံးဖုိ႔ ေတာ္ေတာ္ စဥ္းစားၾကမွာပါ။ ဆုိင္က က်ယ္၀န္း သပ္ရပ္ျပီး ကုိယ့္ဘာသာ ေအးေအးေဆးေဆး အသုံးျပဳလုိ႔ ရမယ္ဆုိရင္ေတာ့ လူတုိင္းနီးပါး လာသုံးၾကပါလိမ့္မယ္။
Cyber Cafe တစ္ခုမွာ အေရးၾကီး ကိစၥေတြကေတာ့ လွ်ပ္စစ္မီးနဲ႔ အင္တာနက္ ေကာ္နက္႐ွင္ ပါပဲ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဆုိင္ေတြမွာ အဲဒီ့ ကိစၥေတြကုိ ေမ့ထားၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ လွ်ပ္စစ္မီး မရတဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ မီးစက္ေတြ အစားထုိးျပီး ဖြင့္ေပးထားႏုိင္ရပါမယ္။ ေကာ္နက္႐ွင္ မေကာင္းတဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ User ေတြ နားလည္ သေဘာေပါက္ေအာင္ ႐ွင္းျပရပါမယ္။ စက္ပုိင္းဆုိင္ရာမွာလည္း နားလည္ တတ္ကြၽမ္းထားဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ကုိယ္တုိင္ နားလည္မွ စက္တစ္ခုခုျဖစ္ရင္ ဘာလုပ္ရမယ္ဆုိတာ သိမွာပါ။ အဲဒီ့လုိမ်ား ေသခ်ာမသိရင္ေတာ့ ဆားဗစ္ဆုိင္ေတြကုိ ခဏခဏေခၚရလုိ႔ ကုိယ့္၀င္ေငြကုိ ထိခုိက္လာပါလိမ့္မယ္။ ကုိယ္ခန္႔ထားတဲ့ ၀န္ထမ္းေတြကလည္း နားလည္ တတ္ကြၽမ္းျပီး Customer ေတြကုိ ႐ွင္းျပႏုိင္တဲ့ သူေတြ ျဖစ္ရပါမယ္။ တကယ္လုိ႔မ်ား ကုိယ့္၀န္ထမ္းက Customer ေမးသမွ်ကုိ ျပန္မေျဖႏုိင္ဘူးဆုိရင္ ကုိယ့္ရဲ႕ ဆုိင္ကုိ Customer ေတြရဲ႕ ယုံၾကည္မႈ ေပ်ာက္ဆုံးသြားပါလိမ့္မယ္။ ၀န္ထမ္းက Customer ေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ အဆင္ေျပေအာင္ ေျဖ႐ွင္းေပးႏုိင္ရပါမယ္။ လွမ္းေခၚစရာ မလုိပဲ အလုိက္တသိ ထသြားျပီး လုိအပ္တာကုိ ျဖည့္ဆီးေပးရပါမယ္ အခ်ိန္ျပည့္ Customer ေဘးမွာ မတ္တတ္ရပ္ ေနစရာ မလုိပါဘူး။ အဲဒီ့လုိ ေနရင္လည္း Customer ေတြက မၾကဳိက္ၾကပါဘူး။ ကုိယ့္ေနရာမွာ ထုိင္ေနျပီး ေခၚမၾကား ေအာ္မၾကား ျဖစ္ေနလုိ႔လည္း မရပါဘူး။ ၀န္ထမ္းရဲ႕ အေရးပါမႈက Cyber Cafe လုပ္ငန္းမွာ သိသာပါတယ္။ ဒါဟာလည္း Service လုပ္ငန္း တစ္ခု ျဖစ္တဲ့ အတြက္ Service ေကာင္းတဲ့ ဆုိင္ေတြကုိသာ ေ႐ြးခ်ယ္ၾကမွာပါ။
အေရးၾကီးဆုံး ကိစၥ႐ွိပါတယ္။ ၁ နာရီ ဘယ္ေလာက္ယူမယ္ဆုိတဲ့ ေစ်းႏႈန္းပါပဲ။ ခုေနာက္ပုိင္းမွာ Cyber Cafe ေတြက မႈိလုိေပါက္ေနေအာင္ မ်ားလာျပီး တစ္လမ္းထဲ မွာတင္ ၂ ဆုိင္၊ ၃ ဆုိင္ ျဖစ္ေနၾကတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီ့ အခါမွာ အမ်ားစုက ေစ်းကုိ ေလွ်ာ့ခ်ျပီး Customer ကုိ ဆြဲေဆာင္ႏုိင္မယ္လုိ႔ ယူဆၾကပါတယ္။ မွန္သင့္ သေလာက္ေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ သေဘာအရ ဆုိရင္ေတာ့ ေစ်းေလွ်ာ့လုိက္တုိင္း ဆုိင္ကုိ လူပုိလာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ေစ်းကုိ ေလွ်ာ့မယူပါဘူး။ Service ကုိပဲ ပုိျပီး ေကာင္းေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးပါတယ္။ တကယ္တမ္းလည္း Service ေကာင္းတဲ့ ဆုိင္ဆုိရင္ သူမ်ားထက္ေစ်း ပုိမ်ားေနေပမယ့္ လာျပီး သုံးၾကတာပါပဲ။ ေစ်းျပဳိင္ေလွ်ာ့တဲ့ ကိစၥက ေစ်းကြက္ တစ္ခုလုံးကုိပါ ပ်က္စီးသြားေစႏုိင္ပါတယ္။ အျပဳိင္ေလွ်ာ့တာေၾကာင့္ တကယ္တမ္း မီးစက္နဲ႔ အသုံးျပဳတဲ့ အခ်ိန္မွာ မဖြင့္ႏုိင္ေတာ့လုိ႔ ကုိယ့္ Customer သူမ်ားဆုိင္ကုိ ေရာက္သြားတာ ၾကဳံရတတ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ Facilities ေတြကုိ အျပည့္ေပးျပီး ေစ်းကုိ သင့္တင့္စြာေတာင္းတာက ပုိျပီး ထိေရာက္တာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ အခုလုိ ႐ွင္းျပရတာက ကြၽန္ေတာ့္ အျမင္ေတြပါ။ မွားေကာင္းမွားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆုိင္ ၁၀ ဆုိင္ကုိ အၾကံေပးတာမွာ ၈ ဆုိင္ေလာက္က ေနာက္ပုိင္းလက္ခံလာတာကုိ ေတြ႔ရလုိ႔ ကြၽန္ေတာ္ ေရးသားတင္ျပလုိက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္မ်ားမွာလည္း အခါအားေလ်ာ္စြာ ထပ္ျပီး ေရးသားတင္ျပပါအုံးမယ္။